NICKS, ångrar ni ert val av rubrik såhär dagen efter?

Min första tanke när jag såg denna reklamen var ”hur tänkte ni nu? ”sen korrigerade jag min tanke till ”hur tänkte deras byrå?” OM de ens har någon? Vet inte vilket som är värst? Att någon med utbildning och en position att kunna påverka har suttit i ett möte och pitchat in denna rubriken som…

Min första tanke när jag såg denna reklamen var ”hur tänkte ni nu? ”sen korrigerade jag min tanke till ”hur tänkte deras byrå?” OM de ens har någon? Vet inte vilket som är värst? Att någon med utbildning och en position att kunna påverka har suttit i ett möte och pitchat in denna rubriken som de har tyckt varit både ”slagkraftiga och rätt i tiden” eller att Nicks team har gått loss själva efter att ha inspirerats av Katrin Zytomierskas provokationsteknik. Eller så var det precis det de ville och lutade sig nöjt tillbaka med ett flin ”all reklam är bra reklam”?

Har vi inte kommit längre? Att dessutom pudla några dagar efteråt med ursäkten ”Hela vår ideologi på Nicks bygger på att man ska kunna njuta av det goda i livet. Att äta ska vara något positivt och vi försöker förbättra livsmedel så att det man äter inte bara är gott, utan också nyttigt.” Det är bra att Nicks kör en damage control och drar tillbaka kampanjen. Men ska vi vara ärliga, vad trodde ni skulle hända? Såvida man inte har bott under en sten de senaste åren så kan man inte ha missat det oerhörda engagemang mot kroppshets och psykiska ohälsan. Hur vi kämpar för att tycka om oss själva? Hur vi varje dag tvingas hantera tankar som påverkar vår självkänsla? Blir det bättre av att gå av bussen och mötas av en sådan text? För många av oss nej.

Är man dessutom i branschen som Nicks är då de samarbetar med en rad profiler som bland annat även har öppet pratat om sina tidigare ätstörningar och står för en sund inställning till mat där inga förbud finns borde man förstå att just detta val av marknadsföring är rent ut sagt jäkligt korkat?

Ät och ångra ingenting. Möjligtvis att ni såg denna reklamen.

Dela detta inlägg

Share Button

Du kanske också gillar…

Håll dig uppdaterad med våra senaste inlägg.

Facebook
Instagram
LinkedIn
Youtube