First Class med Lufthansa

Efter vår flygning över över till Rio De Janeiro i First Class fick jag över hundratals DM:s hur det egentligen var möjligt att göra en sådan resa. Som många av er vet så är Calle (kungen av poäng) & jag flygpoängs-nördar och älskar allt som har med flyg att göra. Det finns ett inledande inlägg…

Efter vår flygning över över till Rio De Janeiro i First Class fick jag över hundratals DM:s hur det egentligen var möjligt att göra en sådan resa. Som många av er vet så är Calle (kungen av poäng) & jag flygpoängs-nördar och älskar allt som har med flyg att göra. Det finns ett inledande inlägg om poängsystem, AMEX och hur man egentligen går till väga för att fixa drömresan här.  Så, hur kom vi egentligen över First Class biljetter till Rio? Det ska jag berätta för er nu, spänn fast säkerhetsbältet och luta er tillbaka…

Allting började i januari med att Calle var inne på en amerikansk flyg-bloggssida vid namn One Mile At The Time som han följer frenetiskt. Där läste han att Lufthansa hade släppt FC (First Class) biljetter till sina partners Avianca och United för deras partnerprogram. Då anade vi att det även skulle finnas för Eurobonus. Vilket stämde! Vanligtvis går det bara att boka Lufthansa FC 2 veckor innan man ska resa, men nu hade det blivit något fel i systemet så Lufthansa hade släppt biljetterna till alla sina destinationer. Så Calle loggade in på lifemiles.com som är Aviancas partnerprogram då SAS inte har någon bra sökfunktion för just dessa biljetter. Avianca är en medlem i Star Alliance och partner till SAS. Han sökte på tillgänglighet till Rio där han hittade två platser i FC med Lufthansa. Då vi har väldigt mycket poäng och American Express 2-4-1 vouchers som man får när man har spenderat en viss summa pengar på sitt SAS Amex kort (säg till så skickar jag en länk med förmånlig sign-up bonus) så var det en no brainer. Han slängde sig då (det är helt sant, jag har nog aldrig sett honom så uppjagad) på telefonen och ringde Amex där han bokade de bästa platserna innan Lufthansa tog bort möjligheten att boka långt i förväg.

För er som undrar så kostar en First Class flygresa till Sydamerika 380 000 Eurobonus poäng men då vi hade 50% vouchern från Amex så gick resan på 190 000 poäng.

Så hur var det då? Calle hade ju redan flugit First Class så han visste vad som skulle komma, men jag däremot – jag visste att det skulle vara fett men inte exakt hur fett. För mig som flyger business och tycker att det är sjukt bra har då svårt att tänka mig något bättre, men det fick jag lite äta upp på denna resan.

Klockan 11:00 på torsdagen satt vi i Amex Loungen på Pontus i terminal 5 på Arlanda. Vi åt en lätt lunch och kunde knappt sitta still av förväntan. 13:10 lyfte vi med Lufthansas plan (ja, vi är alltid ute i väldigt god tid på flygplatsen då vi båda älskar att hänga där) ner till Frankfurt där vi blev upphämtade av en privatchafför direkt på landningsbanan när vi steg ut ur planet. Här kom första coolhetsvågen svepandes och jag mös. Det är dock inte alltid man får turen att bli upphämtad på detta sättet. Anledningen till detta var att planet fick en buss-gate vilket betyder att planet inte taxar in utan parkerar på plattan. Surt för de andra, riktigt göttigt för oss då vi som sagt blev upphämtade direkt ute på plattan.

Istället för att bli körda direkt till första klass terminalen som är en seperat byggnad så bad vi att bli körda till bagagebanden och utgången in till Tyskland. Där plockad vi upp en Porsche 911 som ingick i första klass biljettbiljetten då Lufthansa och Porsche har ett samarbete (som tyvärr avslutas sista september). Detta betydde att vi hade en Porsche 911 till förfogande att ta ut för en liten spin på den tyska landsbygden och det passade ju väldigt bra då Calle hade bokat så vi hade 7 timmar i Frankfurt med flit. Varför? Jo, för att köra Porsche och hänga i första klass terminalen. Ja, jag vet. Vi lämnar det där.

Efter 2 timmars körning där vi bland annat körde till Frankensteins slott ca 40 minuter från Frankfurts Flygplats var vi tillbaka i terminalen och satte igång med det allra bästa, det vill säga: hugga in på bubblet. Men innan vi fick göra det så möttes vi av en kvinna som välkomnade oss, tog hand om bilen samt tog våra pass och biljetter. Sen blev visade in och gick ganska direkt bort och beställde en tidig middag. Det är den häftigaste loungen (som i detta fall bestod av en hel terminal) jag har besökt, och då har jag ändå varit på en del. Men detta var något utöver det vanliga. Allt ingår, vare sig du vill ha vintage champagne, 20 st cheesecakes eller alla vattenflaskor på vattenmenyn som innehåller ca 30 stycken olika märken. Kanske inte så miljövänligt men, hey, du läser ett flyginlägg så jag tror vi har kommit förbi den där detaljen.

I vilket fall som helst så åt vi middag, tittade på folk vilket alltid är roligt i sådana här miljöer och satte oss sedan i varsin fötolj för lite kaffe, kaka och chill med varsin dator. 22:10 skulle vårt flyg lyfta och 21:30 blev vi eskorterade av samma kvinna som tog hand om våra pass ner för en liten trappa där en man kollade våra biljetter och vi kramades hejdå med personalen. Vi var ca 5 st från första klass terminalen som skulle resa med samma flyg och fick därför åka i 2 bilar bort till flyget där vi steg på direkt.

Som jag skrev tidigare så hade Calle bokat de bästa platserna vilket var längst fram i nosen under piloterna. Det var riktigt häftigt att sitta så långt fram. Vi hade ca 5 kvm vars att röra oss på, uppfällbara väggar samt en gigantisk flygplansstol som senare gjordes om (av vår egna steward) till en säng med bäddmadrass, lakan, duntäcke och kuddar. Till detta kom även en pyjamas och en necessär som tyvärr inte var något bra. Då är SAS business eller Turkish Airlines necessären bättre.

Direkt när vi steg på så fick vi årgångs champagne och ett varmt mottagande av vår steward visade sig kunna svenska. Väl uppe i luften så åt vi en fyrarätters middag där vi fick börja med kaviar och vodka. Inte min favorit men stewarden insisterade på att jag var tvungen att testa. Och ja, varför inte? Vidare åt jag en räk-och mango sallad, tortellinis och ostar. Samt 5 glas bubbel och 2 glas rött vilket jag ångrade när jag vaknade vid landing och kände mig jäkligt tung i huvudet. Hoppsan hejsan!

Maten var bra men jag måste tyvärr säga att den håller högre klass på Turkish Airlines, SAS och Asiana. Så det är väl det enda jag var lite förvånad över i FC. Med allt annat de brassar på med så känns det som att maten glömdes bort lite.

Somnade ganska fort efter att jag hade varit på toaletten och bytt om till pyjamas. Under tiden jag sminkade av mig och fräschade till mig så gjordes min stol om till säng och jag kunde krypa ner direkt för ett par timmars sömn. Resan tog 10:45 och jag sov väl runt 5-6 timmar av dem. Resten av tiden spenderade jag åt att se på film och…ja dricka bubbel.

Åt en lätt frukost en timme innan landning vilket var 04:55 lokal tid, fräschade till mig, bytte om och steg sedan av i Brasilien – redo för en pangsemester.

Det var verkligen en upplevelse att flyga First Class och jag är så oerhört tacksam att jag har chansen att kunna göra sådana resor. Då vi bokade om vår hemresa kommer vi inte flyga First Class utan business. Vilket såklart inte gör något då det är (nästan) lika fett. Jag kanske aldrig någonsin kommer få chansen att flyga First Class igen, och det är hur lugnt som helst. Speciellt då jag maxade denna resan.

Det är inte omöjligt att få ihop poängen. Det gäller bara att vara smart, hålla koll på dealer (varför tror ni vi har en hyrbil varenda helg resten av året? 10 gånger poängen!) betala allt med sitt SAS Amex och vara kosekvent när man reser.  Det funkar inte att samla poäng på Star Alliance och flyga Norwegian. Tyvärr.

Ett sista tips: ett par vänner till mig drog sina nya möbler och inköp av grus på kortet. Tjing! NYC t/r i business.

Det var allt. Hej!

Dela detta inlägg

Share Button

Du kanske också gillar…

Håll dig uppdaterad med våra senaste inlägg.

Facebook
Instagram
LinkedIn
Youtube