Influencer Marketing / Från köpbeslut till opinionsbildning

Var på Mindshares Huddle Riot or Rules tidigare där jag bland annat lyssnade på en session där Influencer Marketing diskuterades av Margaux Dietz och Daniel Redgert. Inget som hör till ovanligheterna nuförtiden med tanke på vilken tid vi befinner oss i. Mindshare är även väldigt framgångsrika digital så jag hade inte förväntat mig något annat.…

Var på Mindshares Huddle Riot or Rules tidigare där jag bland annat lyssnade på en session där Influencer Marketing diskuterades av Margaux Dietz och Daniel Redgert. Inget som hör till ovanligheterna nuförtiden med tanke på vilken tid vi befinner oss i. Mindshare är även väldigt framgångsrika digital så jag hade inte förväntat mig något annat. Det som däremot slog mig var hur synen på Influencers av stora företagsledare fortfarande är rätt förlegad. För att återkoppla till tiden vi som sagt lever i. Jag överhörde en kvinna från ett större företag som fnös åt konvertering och ifrågasatte det faktiska säljet till personen bredvid och jag log lite för mig själv. Många tror att ett samarbete med en profil direkt ger x antal kronor i försäljning. Att det är det som avgör huruvida en kampanj är lyckad eller ej. Men det funkar inte riktigt så. Inte enbart. Det handlar om storytelling och kredibelititet, vara en del av företaget och att företaget i sin del investerar i rätt person med lämplig målgrupp för att nå ut till en direkt målgrupp. Många gånger konverterar ett samarbete långt efter. Efter man har sått ett frö, skapat medvetenhet och en relation mellan varumärket, Influencern och de faktiska mottagarna, det vill säga du som läser detta.

Ta exempelvis mitt ambassadörskap med Reebok. Frågan varifrån mina tights är ifrån är numera (snart helt) utbytt till utan var på hemsidan man kan hitta dem eller om jag vet hur exakt det plagget är i storleken då jag känner till det mesta av Reeboks sortiment. Och vips är jag även en kundtjänst. Förstår ni utvecklingen?
Jag får meddelanden att folk numera tänker på mig när de ser en Reeboklogga eller att de tittar speciellt efter Reebok på exempelvis Stadium till skillnad från x antal år sedan då Reebok inte ens var påtänkt. Efter 3 år med Reebok så har jag skapat ett förtroende och behöver numera inte stå bredvid loggan för att kopplas ihop med varumärket.

Det handlar inte om att kränga tights, det handlar om att använda sitt varumärke i koppling till ett annat. Att använda sin röst och plattform för att ge varuimärket en plats och chans att synas i ett sammanhang den kanske inte hade synts från första början. Att skapa brand awareness.

Ja, jag är medveten om att jag är en mänsklig klädhängare och att företag annonserar för att faktiskt sälja. Men vägen till ett faktiskt sälj är numera bredare. Jag har jobbat med försäljning och vet idag att man kan landa ett avslut på fler än ett sätt. Och det är ofta relationsbaserat. Mina val, köp och sätt att leva styrs av känslor och intryck.

Såhär, jag hjälper företag att skapa kännedom om sin produkt. Jag är ett mediahus, som förhandlar, projektleder, skapar innehåll där jag skriver, fotograferar men även skapar jobb åt andra fotografer. Jag kommer med idéer, men tar även emot ideer som jag utvärderar och ser om jag kan applicera med mina projekt genom att gå in i en kreativ roll för att hjälpa företaget framåt.

Det förvånar mig fortfarande hur företag inte förstår vilken enorm kraft och vilka möjligheter de har framför sig. Hur de annonserar i helt fel forum utan ha möjlighet att spåra målgrupp. Att de inte tar chansen att synas bland framtidens opinionsbildare. Vem är det de vill nå? Var befinner sig människorna de vill nå?

Självklart är det vår roll att förvalta detta förtroende och det är intressant att se vilken vikt den personliga relationen på sociala medier. Jag sitter både som beställare och leverantör i med att jag driver Friendcation tillsammans med min partner Louise, och just det har gett mig en del insikt i hur enkelt det hade kunnat vara att bara köra på och inte följa regler. Men även hur viktigt det är med relevans och trovärdighet. För även om vi har kommit långt i Influencer Marketing och det känns som att det någonstans har nått sin kulm så vet vi att det inte är över, inte på långa vägar. Det håller på att formas och är här för att stanna. Och det är spännande att både följa och medverka i. Framförallt då det finns möjligheter att jobba mer bakom kulisserna vilket kittlar mig, för jag tror stenhårt på att influencers kunskap i ämnet och det nätverk man har byggt bör ses som en tillgång för exempelvis byråer, marknadsavdelningar och myndigheter.

Slutligen vill jag tacka Jan och Mindshare för inbjudan. Tack tack!

Dela detta inlägg

Share Button

Du kanske också gillar…

Håll dig uppdaterad med våra senaste inlägg.

Facebook
Instagram
LinkedIn
Youtube