”Vad är en influencer?!” ”Vad tjänar du egentligen?” ”Är du känd?!”

Jag får ofta frågor kring mitt jobb med sociala medier som sakta men säkert har vuxit till något större än ”bara” en  rolig sidohobby. Mitt mål har aldrig varit att bli en stor Influencer, inte heller numera att kalla mig själv för influencer då jag som så många andra sakta men säkert har bytt ut…

Jag får ofta frågor kring mitt jobb med sociala medier som sakta men säkert har vuxit till något större än ”bara” en  rolig sidohobby. Mitt mål har aldrig varit att bli en stor Influencer, inte heller numera att kalla mig själv för influencer då jag som så många andra sakta men säkert har bytt ut ordet mot ”content creator”. Det spelar egentligen ingen roll om vi byter från bloggare till influencers till content creators, för vi är vad vi är. Vi är nutidens reklampelare men med egna åsikter (oftast) och en makt att kunna påverka många människor. Vi delar med oss av våra liv, vi inspirerar, väcker debatt, sprider glädje, värme men även retar upp känslor då våra olikheter och sätt att leva skiljer sig mot hur det en gång har varit.

För låt oss inte hymla, vi tar emot pengar för att marknadsföra en produkt, sälja vår produkt dvs varumärke eller en tjänst som exempelvis träning. Det är exakt det vi gör. Och en av anledningen till att vi gör detta är att för väldigt många så är detta ett heltidsjobb, något som betalar hyran och får livet att gå runt. Det är ett jobb. Det är tid som läggs att skapa innehåll åt sina läsare som inte alls måste klicka in sig och läsa men ändå gör det,. Läsare som efterfrågar olika ämnen samt ställer frågor. Skillnaden mellan oss och ett magasin är att vi är verkliga, vi skapar vårt innehåll utifrån oss själva och vi integrerar direkt med människor som följer oss. Det är personligt, aktuellt och i många fall oerhört naket. Och då pratar jag inte om naket i att visa hud, även om det är något som många tar till för att öka i popularitet.

Jag tycker det är självklart att vi ska få betalt för att samarbeta med företag. Pengasäcken som då gick att exempelvis att annonsera på bästa sändningstid på TV eller  går nu till oss som innehar bästa sändningstid dygnet runt och når DIREKT ut till målgruppen. Det är den nya tidens marknadsföring som jag tror kommer fortsätta men se lite annorlunda ut framöver. Det leder mig in på den första frågan som jag fick via min instagram när jag bad er ställa frågor gällande detta ämnet: ”Hur tror du framtiden ser ut för Influencers?” Jag tror som sagt att vi just nu har nått en platå och ”guldåren” som var för 2-3 år sedan med skyhöga summor och lite av rockstar-”auran” är förbi. Kraven har höjts och idag vill läsarna ha mer än bara en snygg bild, vilket jag tror kommer fortsätta. Marknaden stabiliseras nu i form av lagar som formas kring hur ersättning redovisas och företag drivs. Vilket är bra. För lika mycket som jag anser att man ska ta betalt för det jobb man utför så ska man även göra rätt för sig i andra änden.

Men jag tror inte det är en fluga med blogg, Instagram, Youtube och poddar. Det kommer fortsätta och man ser mer och mer att vi skapar våra egna jobb, bygger företag, söker oss utanför ramarna, som leder till något större än ”enbart ha en blogg”. Men där har även vi som utför detta jobbet en skyldighet också att samarbeta, hjälpa varandra och framförallt våga ta betalt. För tyvärr så förstör man inte enbart för sig själv när man utför gratisarbete utan även för sina kollegor i branschen som heller inte tas på allvar och tappar jobb på grund av detta.

Om jag fortsätter till andra frågan om är ”vad är en influencer exakt?” så tror jag att jag har besvarat den frågan ganska så bra. Men för att förtydliga det: vi är ett mediahus. Allting som vi producerar gör vi själva, och gör man inte det själv så har man anställt någon som gör det åt en. Vilket såklart generar arbetstillfällen. Jag fotar, redigerar och skapar allt mitt innehåll själv. Varje dag besvarar jag ca 40-100 DM:s, mail samt modererar en Facebookgrupp med 3800 medlemmar. Jag förhandlar samarbeten med olika företag, tar pitchmöten samt går på olika events för att stötta mina vänner i samma bransch, nätverka och skapa content. Jag ägnar min lediga tid åt att plugga SEO, marknadskommunikation och deltar i webbseminarium.Utöver detta så föreläser jag, medverkar i poddar, anordnar events, resor, sköter om mitt företag rent administrativt och projektleder olika sidoprojekt m.m. Det är väldigt brett vad var och en gör, och även väldigt individuellt. För många är fokus enbart på att leverera snygga selfies på instagram och det är fine, medan andra ägnar timmar varje dag åt innehåll som efterfrågas av läsare och publiceras på en blogg som inte kostar något att läsa.Det leder in på frågan på hur ”hur mycket tid lägger du ner på blogg och instagram?” vilket i princip är all min lediga tid utanför mitt heltidsjobb på SOS International.  Jag tidsinställer större delen av mina blogginlägg vilket innebär att de publiceras på utsatt tid utan att jag behöver göra något förutom då att skriva dem och markera exakt när de ska publiceras. Men mycket av det jag skriver är direkta känslor, här och nu. Och det blir ofta att jag skriver på tunnelbanan, när jag varvar ner på löpbandet, i sängen innan läggdags, på morgonen en timme innan klockan egentligen ska ringa. Jag hittar små luckor. Sen tillkommer samarbeten som har en deadline för utkast som ska skickas till kund och sedan ett fast publiceringsdatum. Det är fortfarande ett jobb som ska levereras. Många glömmer det. Är det slitigt? Ja. Är det värt det? Ja.

En annan fråga jag ofta får är såklart pengarna. Det finns nog inget som intresserar människor så mycket som pengar. ”Är det en inkomst för dig? Och hur tar du betalt?” får sammanfatta det hela och svaret är att det hade det enkelt kunna vara om jag inte hade en levnadsstandard som kostade lite (hehe) samt jobbade heltid då jag hade kunnat ta fler samarbeten/uppdrag. Allt jag tjänar idag sparas i mitt företag som jag fakturerar ifrån, jag använder inte de pengarna även om jag har en plan vad de pengarna kommer att användas till mycket snart. Jag har ägnat många år att komma dit jag är idag i min karriär och det känns ibland märkligt att ha en sidokarriär som har växt sig så stark och nu pockar på uppmärksamhet.

Men tro inte att jag tjänar några fantasisummor, långt ifrån. Jag är fortfarande rätt liten och jag har varit väldigt konsekvent med vilka samarbeten jag har tagit samt tackat nej till en del event och mingel så har jag troligtvis gått miste om en del. Vilket tar oss till nästa fråga: ”Hur kom du igång?” Minns du din första deal?” Jag kom igång ordentligt för två år sedan och hade min första riktiga betalda deal även då. Det rörde sig om någon tusenlapp och jag brydde mig inte särskilt mycket. Jag såg det mest som en rolig sidosyssla som jag även fick betalt för. Det var dock i samma veva jag bestämde mig för att testa att lägga ner lite mer tid på mina sociala kanaler. Jag la upp en strategi och satte 3 stycken mål för mig själv. Ett av målen var att inte tappa det jag brinner för och att inte sälja min själ för branschen. Vilket jag har hållit hårt på även om det har känts riktigt jävligt att tacka ner till coola uppdrag som kanske hade gjort min resa hit ännu snabbare men på bekostnad av min trovärdighet och respekt för mig själv. Att jobba gratis för företag och vattna ut mitt varumärke bara för att synas med rätt människor och varumärken är helt enkelt inte för mig. Inte heller att stryka medhårs och dämpa mina åsikter för att inte riskera att trampa någon på tårna för att bli inbjuden till events. Jag har varit väldigt hård i förhandlingar och sagt nej mer gånger än ja. Och det svider, det svider som fan många gånger. Men nu i efterhand så är det värt det hundra gånger om.

Eller vad säger ni?

Det får även besvara ”Hur får man fler följare på Instagram?” och Vad krävs för att hamna på en sån där lista av människor som blir inbjuda?”. Men jag vill lägga till en sak till: Att ha många följare på Instagram betyder inte lika mycket längre som trovärdighet och engagemang. Sluta jaga likes och följare! Fokusera istället på dig själv och vad du vill förmedla.  Jag läste häromdagen om en person som grät ut på sin Instagram för att ett företag som hade repostat hennes bild inte fick lika många likes på den som på de andra bilderna de hade repostad. Det kröp i kroppen på mig för det måste vara så oerhört jobbigt att vara så ängslig och styrd av denna branschen. Speciellt när man själv inte ens vill hälsa på andra människor när det väl gäller, ja då blir det svårt.

Gällande frågan om att bli inbjuden på events så kan du alltid anmäla ditt intresse hos PR byråer, nätverka och visa dig tillgänglig att just ditt varumärke är helt rätt för dem att ha i sitt nätverk. Sen kommer jag ge ett råd som är väldigt motsägelsefullt nu. Men det är att nätverka med andra inom samma bransch. MEN gör det av rätt anledning. Det är en shady bransch på så sätt och för många handlar det enbart om att synas med rätt personer. Jag vet flera personer som inte kan ställa upp på en bild eller umgås med personer som har färre följare än dem. Det finns även dem som vägrar konsekvent att länka till andra för de tror de själva ska tappa följare. Jag vet tyvärr även många som på senare tid har hört av sig till mig som tidigare knappt såg åt mitt håll, men nu när jag har bytt portal samt syns lite mer så är jag av intresse. Det är shady. Men att få ett mail av någon som vill ses och ta en kaffe för att de inspireras eller vill veta mer om något specifikt är en annan sak, det är modigt och visar helt enkelt att man har ett driv. Utnyttja dina kontakter på rätt sätt och våga be om hjälp.

Har du notiser på eller avslaget?
Jag har dem avslagna, annars hade jag blivit galet och min mobil överhettad.

Om alla (influencers) är på samma event hur tänker du på att sticka ut i ett instaflöde?
Jag tänker inte på det då jag mest kör stories från event och där pepprar ju jag på. Jag är ju inte mycket för att det ska se överstylat ut. När det kommer till mina egna event så tänker jag helt och hållet vad jag vill förmedla och vad som speglar mig i samarbetet. Det är ju därför kunden har valt att samarbeta med mig.

Hur många tittar på dina stories varje dag?
Det beror på helt vad jag gör. Men resor, events, tävlingar eller mina personliga videos drar mycket och brukar ligga på runt 7000-9000 tittare per klipp/bild. Annars ligger det på runt 6000.

Skulle du säga att du är känd och finns det något negativt i det?
Haha! För det första. Nej, jag är inte känd! Även om jag ibland får hybris av era fina meddelanden hemma i soffan. Så det finns inget negativt.Eller vänta, jag ändrade mig. Det är nog att branschen fortfarande är rätt ytlig och kräver att man kindpussas med rätt typ av människor.

Kanske känslig fråga, men din bild från olyckan blev rätt uppmärksammad…hur många såg den?
För er som inte vet så har jag kopplat mitt IG-konto till en businessprofil och har därmed statistisk på mina IG-bilder. Den bilden har setts av nästan halv miljon människor vilket är…jävligt sjukt och inget jag hade planerat eller räknat med.

Brukar du ibland känna att du ibland inte pallar gå på event men att du är hungrig så du går dit och äter för att sen åka hem direkt igen för att lägga dig på soffan?
Kul kommentar, haha! Nej, för jag går bara på sånt jag verkligen vill gå på och ska jag vara riktig ärlig så innehåller de flesta events inte så mycket mat 😉

Men vet ni? Jag är så jädra tacksam för vad allt detta jobb med mina sociala kanaler har gett mig hittills. För inget kommer gratis, så är det. Men det som kommer är ibland över all förväntan. Jag hade inte fått göra mycket av de grejerna jag ändå har upplevt de senaste två åren. Att åka till Thailand och springa lopp med Malin Ewerlöf till exempel, eller att spendera ett dygn i Paris med helt fantastiska inspirerande tjejer. Att lära sig podda, få vara med i olika reportage, att anordna Friendcation-resor och se hur nya vänskapsband knyts och träffa er alla härliga tjejer. Att få chansen att bära fina kläder, testa nya produkter varje vecka och få håret stylat av proffs. Att vara ambassadör för IRONMAN och dagligen inspirera andra människor. Att träffa nya bekantskaper via event som sen blir nära vänner.

Ta det som skryt ni som nu väljer att göra det. Jag bryr mig inte, för allt detta är fantastiskt och jag är oerhört tacksam. Men även värd allt. Vilket 99 procent av de som jobbar i denna branschen också är. Så hatten av för mina branschkollegor som har kämpat sig fram i en bransch som har gått från suddiga selfies till eget företagande – keep it up

Dela detta inlägg

Share Button

Du kanske också gillar…

Håll dig uppdaterad med våra senaste inlägg.

Facebook
Instagram
LinkedIn
Youtube